Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
INFOLINIA801 77 29 29

Koleje Mazowieckie i ECCO Rail w Programie Zielona Kolej

22 września 2021 roku, podczas kolejowych Targów TRAKO, Koleje Mazowieckie i ECCO Rail podpisały z PKP Energetyka listy intencyjne, na mocy których podmioty te zadeklarowały dołączenie do Programu Zielona Kolej. Tym samym jest już w nim sześciu przewoźników, którzy planują przejść na zasilanie swoich pociągów energią pochodzącą z odnawialnych źródeł.  

Kolejni przewoźnicy dołączają do procesu transformacji kolei na pierwszy środek transportu niemal w pełni zasilany energią ze słońca i wiatru. Program Zielona Kolej został stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), skupiającą podmioty odpowiedzialne za konsumpcję 95% energii elektrycznej na kolei w Polsce. Dzięki jego realizacji kolej stanie się prekursorem transportu neutralnego klimatycznie w naszym kraju, przechodząc na zasilanie z OZE w 85% do 2030 roku i docelowo w 100%.

Dziś do Programu dołączyły Koleje Mazowieckie, czyli drugi przewoźnik w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów, odpowiadający za zdecydowaną większość regionalnych i aglomeracyjnych przewozów kolejowych w województwie mazowieckim – największym i najludniejszym regionie naszego kraju. W 2019 r. z usług KM skorzystało w sumie ponad 62 mln osób (w „pandemicznym” 2020 r. było to 42 mln). Na samym Mazowszu spółka przewiozła ich w tym okresie 58,8 mln osób, czyli aż 65% wszystkich pasażerów kolei regionalnych i aglomeracyjnych w regionie. Swój akces do Zielonej Kolei zgłosiła także spółka ECCO Rail – najszybciej rosnący przewoźnik towarowy aktywny na polskim rynku, skupiający się na przewozach towarów w relacjach międzynarodowych, wyspecjalizowany i kładący nacisk na rozwój w transporcie intermodalnym.

Oba podmioty dołączyły tym samym do DB Cargo Polska, CTL Logistics, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Śląskich, które to spółki już pracują z PKP Energetyka nad stworzeniem modelu zakupu energii elektrycznej z OZE w ramach Programu Zielona Kolej.

„Zielona energia z odnawialnych źródeł jest przyszłością kolei. Dlatego od wielu lat inwestujemy przede wszystkim w nowoczesny i energooszczędny tabor o napędzie elektrycznym. Dzięki dołączeniu do Programu Zielona Kolej będziemy mogli zdecydowanie obniżyć wielkość śladu węglowego generowanego przez naszą działalność przewozową. Przejście na wykorzystanie energii trakcyjnej z OZE pozwoli nam zapewnić pasażerom korzystającym z kolei na Mazowszu prawdziwie ekologiczny środek transportu. Wpisuje się to doskonale w dokumenty strategiczne województwa mazowieckiego – Program Ochrony Powietrza, czy plan zrównoważonego rozwoju transportu publicznego na Mazowszu” – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

„ECCO Rail bardzo poważnie traktuje kwestie związane z odpowiedzialnością branży transportowej za stan środowiska naturalnego. Od kilku lat cała grupa kapitałowa ECCO nie jest jedynie przewoźnikiem, a twórcą innowacyjnych rozwiązań w transporcie. Podpisanie tego listu intencyjnego to ważny element realizowanych przez nas dużych proekologicznych projektów, które będą miały znaczący wpływ na emitowany przez nas ślad węglowy w logistyce zarówno w Polsce jak i w Europie” – zaznacza Monika Łupińska, prezes ECCO Rail.  

„Realizacja Programu Zielona Kolej przyśpiesza. Angażujemy do współpracy kolejne podmioty. Dzisiaj to już nie tylko wspólny plan branży kolejowej na zieloną transformację, ale program w fazie realizacji. Przejście na zasilanie energią elektryczną z OZE przez Koleje Mazowieckie i ECCO Rail pozwoli na zmniejszenie emisji CO2, dla zrekompensowania której należałoby sadzić ok. 28 mln drzew rocznie. Efektem realizacji Programu Zielona Kolej będzie jednak nie tylko ograniczenie produkcji dwutlenku węgla, ale także zwiększenie popularności kolei i jej wykorzystania w systemie transportowym naszego kraju. Klient – zarówno pasażer, jak i biznes – jest bowiem coraz bardziej świadomy ekologicznie i w swoich wyborach coraz częściej zwraca uwagę na wpływ transportu na środowisko naturalne. A jak wynika z ostatnich badań Fundacji ProKolej, znaczenie tego kryterium będzie rosło” – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

https://zielonakolej.pl/

Ostatnio zmodyfikowano: 04.10.2021