
Prowadzona od 2018 roku gruntowna modernizacja floty pociągów sieciowych PKP Energetyka jest w 1/3 realizacji.
Dzięki programowi do 2025 r. 80% floty będzie spełniać najnowocześniejsze standardy, a jej wartość przekroczy
pół miliarda złotych.
Kompleksowa modernizacja
Program modernizacji pociągów sieciowych został wdrożony, aby jeszcze skuteczniej prowadzić działania
w obszarze utrzymania sieci trakcyjnej dla Klientów spółki, w tym przede wszystkim zarządcy infrastruktury kolejowej
PKP Polskie Linie Kolejowe. Zmodernizowane maszyny są bardziej funkcjonalne, bezpieczniejsze oraz pozwalają znacząco
podnieść komfort codziennej pracy obsługujących je brygad w całej Polsce.
Konsekwentnie realizujemy inwestycje w nasz tabor. Już za kilka lat będziemy mieli jedną z największych
i najnowocześniejszych flot pociągów sieciowych w Europie. Efekt to wzrost bezpieczeństwa, efektywności
i komfortu pracy naszych pracowników. Modernizując pociągi sieciowe jeszcze lepiej przygotowujemy się na
wyzwania związane z rozwojem kolei – zarówno inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jak i Centralnego Portu
Komunikacyjnego. Warto podkreślić, że program to także ochrona środowiska – mniejszy ślad węglowy zarówno ze
względu na sam proces modernizacji już istniejącej floty, jak również jej codziennej eksploatacji– podsumował Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka.
Program modernizacji floty pociągów sieciowych wpisuje się we wdrażaną przez PKP Energetyka strategię
odpowiedzialnego biznesu, w zakresie dbałości o środowisko. Modernizacja jednego pociągu oszczędza średnio
50 ton odpadów i pozwala uniknąć emisji 200 ton CO2 koniecznych do wytworzenia nowego pociągu. Ponadto, w ramach
projektu wydłużany jest cykl życia maszyn, co pozwala użyć ponowie ponad 2 tys. ton metali i innych elementów.
Nowy standard pojazdów
Każdy modernizowany pociąg jest rozkładany na ok. 10 000 części, z których każda jest przeglądana i odnawiana bądź
wymieniania. Najważniejsze zmiany to:
- przeniesienie napędu z mechanicznego na hydrostatyczny, który daje większą amortyzację i płynność prowadzenia
pojazdu,
- instalowanie urządzeń nowej generacji, w tym: elektryki, automatyki i układów hydraulicznych. Wymianie podlega
100% instalacji,
- rozbudowanie systemów: diagnostycznego i monitoringu,
- odnowienie kabiny, pomostów, wózków, żurawi i korektorów. W tym procesie wymieniane są ich elementy składowe w
celu unowocześnienia i standaryzacji wyposażenia,
- podniesienie komfortu pracy poprzez oświetlenia LED oraz klimatyzację,
- na wybranych pociągach, m.in. w Łodzi i Zduńskiej Woli, testowane są nowatorskie rozwiązania predykcyjne, które
w czasie rzeczywistym monitorują prawdopodobieństwo usterki układów pociągu oraz dokonują systematycznego
pomiaru sieci.
Modernizacja to również standaryzacja. W jej efekcie spółka ogranicza magazynowanie części, zapewnia szybszy i
sprawniejszy serwis, co w efekcie podnosi jakość świadczonych usług trakcyjnych.
Podczas modernizacji wykorzystywana jest wiedza i doświadczenie pracowników oraz potencjał kolejowo-budowlany Grupy
Kapitałowej PKP Energetyka. Naprawy odbywają się w halach zakładów w Strzemieszycach
i Słotwinach. Metamorfoza jednej maszyny to kilka miesięcy pracy blisko 100-osobowego zespołu, koordynowanego przez
30 inżynierów i monterów spółki. Dzięki realizacji programu wartość floty pociągów sieciowych PKP Energetyka
wzrośnie do ponad 0,5 miliarda złotych.