Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
INFOLINIA801 77 29 29

Panele na bocznicach, magazynach i budynkach trzech przewoźników towarowych.

CARGO Master, CEMET i TKP Silesia planują produkcję odnawialnej energii nietrakcyjnej na własne potrzeby przy wsparciu PKP Energetyka.

CARGO Master, CEMET i TKP Silesia to kolejne podmioty kolejowe, które planują inwestycje w wytwarzanie odnawialnej energii nietrakcyjnej. Listy intencyjne podpisane z PKP Energetyka otwierają spółkom drogę do instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach i infrastrukturze. Wcześniej podobne porozumienia podpisało 9 innych firm z branży kolejowej.

Celem współpracy pomiędzy spółkami i PKP Energetyka będzie wybór najbardziej efektywnych, innowacyjnych technologicznie oraz korzystnych ekonomicznie i przyjaznych środowisku naturalnemu sposobów produkcji i wykorzystania energii ze słońca. Inwestycje w instalacje fotowoltaiczne pozwolą firmom na wytwarzanie nietrakcyjnej odnawialnej energii elektrycznej na własne potrzeby, co przyczyni się do oszczędności i redukcji generowanego śladu węglowego. PKP Energetyka podzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą w zakresu wyboru modelu montażu i eksploatacji instalacji na budynkach i infrastrukturze okołokolejowej.

Korzystanie z odnawialnych źródeł energii staje się już standardem dla odpowiedzialnych firm, które dbają o swój wpływ na środowisko. Nowoczesny i konkurencyjny transport kolejowy wymaga tego typu inwestycji i cieszymy się, że dołączamy do grona firm korzystających z tego rodzaju rozwiązań. Współpraca z ekspertami z PKP Energetyka pozwoli nam stworzyć szyty na miarę system montażu i eksploatacji paneli na naszej infrastrukturze– mówi Bartłomiej Hadzicki, prezes zarządu CARGO Master.

CARGO Master jest dostawcą wyspecjalizowanych usług w zakresie transportu kolejowego oraz szkoleń dla osób zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, z wykorzystaniem najnowszych technologii, w tym szkoleń na symulatorze, szkoleń eco-drivingu. Firma zatrudnia najwyższej klasy specjalistów z zakresu trakcji, wagonów, przewozów, techniki ruchu, bezpieczeństwa, RID itd. Swoim klientom oferuje usługi m.in. z zakresu obsługi kadrowo-ekonomicznej przewoźników kolejowych, szkoleń, czy usług dyspozytorskich takich jak koordynacja i kontroli przewozów licencyjnych, czy prowadzenie dokumentacji z pracy taboru.

Nowoczesna logistyka musi się rozwijać i zmieniać, aby dostosować się do oczekiwań klientów. Redukcja śladu węglowego i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii to bez wątpienia ważne kierunki dla całego sektora transportowego. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że dzięki nawiązaniu współpracy z PKP Energetyka będziemy mieli możliwość rozwoju w tym kierunku. Wytwarzanie zielonej energii pozwoli zarówno na zmniejszenie naszego śladu węglowego, ale także oszczędności– podkreśla Grzegorz Lipowski, prezes zarządu CEMET S.A.

Firma CEMET jest wiodącym operatorem logistycznym działającym na rynku od 1958 roku. Specjalizuje się w świadczeniu usług logistycznych i organizacji transportu kolejowego materiałów sypkich dla przemysłu cementowego, wapienniczego oraz energetycznego w kraju i za granicą. Posiada największą w Polsce liczbę ok. 3 000 specjalistycznych wagonów do przewozu materiałów sypkich oraz kruszyw.

- Instalacja paneli fotowoltaicznych na naszych budynkach to ważna inwestycja dla spółki. Korzystanie z generowanej na własne potrzeby zielonej energii to krok w stronę nowoczesnych rozwiązań, które są bardzo ważne dla nas i naszych klientów. Zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko naturalne to tylko jeden aspekt tej inwestycji, równie istotne jest oczywiście zmniejszenie kosztów bieżących naszej działalności, które będzie możliwe dzięki redukcji ilości zewnętrznie kontraktowanej energii– komentuje Radosław Mrózek, prezes zarządu TKP Silesia.

Głównym obszarem działalności TKP Silesia są usługi w zakresie przewozów całopociągowych w południowo-zachodniej części Polski, jak również w relacjach Polska-Czechy. Firma specjalizuje się w przewozach technologicznych. Dodatkowo zakres działania firmy obejmuje także kompleksową obsługę bocznic kolejowych i wykonywanie usług ostatniej mili. TKP Silesia świadczy także szeroki zakres usług szkoleniowych jako ośrodek szkolenia autoryzowany przez Urząd Transportu Kolejowego.

Listy intencyjne podpisane przez PKP Energetyka z CARGO Master, CEMET i TKP Silesia to kolejne porozumienia z firmami kolejowymi dotyczące współpracy w pozyskiwaniu energii nietrakcyjnej z odnawialnych źródeł. Łącznie już 12 firm z sektora kolejowego podpisało tego rodzaju listy intencyjne.

PKP Energetyka, CARGO Master i CEMET należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – inicjatywy branży kolejowej, działającej na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. W zakresie efektywności energetycznej plany CEEK zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu Centrum promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych.

Bardzo nas cieszy rosnąca świadomość dot. kwestii zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju w sektorze kolejowym, której potwierdzeniem jest podpisanie porozumień z CARGO Master, CEMET i TKP Silesia. Wykorzystanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych to ważny kierunek rozwoju branży, który może się przyczynić do zwiększenia jej konkurencyjności na rynku przewozów towarowych i pasażerskich– mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej używanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. W ramach Programu od stycznia br. roku obowiązuje pierwsza umowa na dostawy zielonej energii trakcyjnej, którą PKP Energetyka podpisała z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Na mocy tej umowy udział energii z OZE zasilającej pociągi ŁKA już w tym roku wyniesie co najmniej 30 proc. W kolejnych latach będzie sukcesywnie rosnąć, aż do roku 2028, kiedy całość energii zużywanej przez przewoźnika będzie pochodziła z zielonej energii.

Ostatnio zmodyfikowano: 08.02.2022

O PKP Energetyka

E-faktura

Zamień tradycyjną fakturę na e-fakturę. Sprawdź jakie to proste

więcej

Zadaj pytanie

Wybierz temat wiadomości i sprawdź szczegóły naszej oferty

Znajdź nas: