Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
INFOLINIA801 77 29 29

Wodorowa rewolucja na kolei coraz bliżej. Powstanie pierwsza polska mikrosieć trakcyjna z wykorzystaniem elektrolizerów

PKP Energetyka konsekwentnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania technologiczne dla polskiej kolei. Spółka ogłosiła przetarg na dostawę komponentów do budowy systemu magazynowania energii opartego o wodór. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce dedykowane kolei, stanowiące istotny krok w kierunku rozwoju kolei opartej o odnawialne źródła energii.

Na początku lipca ubiegłego roku PKP Energetyka oficjalnie uruchomiła największy w Europie trakcyjny magazyn energii, zlokalizowany przy podstacji trakcyjnej w Garbcach (woj. Dolnośląskie). Spółka zapowiadała wtedy, że nie jest to jej ostatnie słowo w zakresie magazynowania energii i właśnie materializują się te zapowiedzi. Teraz firma opublikowała postępowanie przetargowe na dostawę kompletu elementów do budowy wodorowego systemu magazynowania energii. Koncepcja rozwiązania została wypracowana wspólnie przez ekspertów PKP Energetyka i naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z nim układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie wodoru. Rozwiązania wodorowe będą komponentem w ramach podstacji w Garbcach, który wraz z magazynem energii i farmą fotowoltaiczną stworzy prawdziwą „podstację przyszłości”.

- Jako PKP Energetyka podpisaliśmy list intencyjny o ustanowieniu Partnerstwa Na Rzecz Budowy Gospodarki Wodorowej i zawarcia Sektorowego Porozumienia Wodorowego. Braliśmy też udział w podpisaniu listu intencyjnego na rzecz powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, czy w końcu przystąpiliśmy do Porozumienia Sektorowego Na Rzecz Rozwoju Gospodarki Wodorowej w Polsce. W chwili obecnej nasze deklaracje przenosimy na pole realnej implementacji i liczymy, że rynek dostawców wodorowych, który w Polsce dopiero się kształtuje, odpowie na nasze zaproszenie. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do udziału w ogłoszonym postępowaniu– mówi Piotr Obrycki, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.

Co istotne, wytwarzany wodór będzie w 100% zielony – będzie on uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca. Tak wyprodukowany wodór będzie wykorzystywany do zasilania trakcji. Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z projektem układ będzie umożliwiał odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu wyprodukowany pierwiastek będzie wykorzystywany także np. do zasilania pociągów PKP Energetyka. Wdrożenie tego rodzaju rozwiązań technologicznych może stanowić kolejny istotny krok w rozwoju polskiej kolei.

- W Garbcach powstanie pierwsza w Polsce, nowatorska mikrosieć dedykowana sektorowi kolejowemu, która skorzysta z najnowocześniejszych, ekologicznych rozwiązań opartych o wodór. Ten ekosystem wpłynie pozytywnie nie tylko na stabilność działania systemu zasilającego kolej, ale będzie też przyjazny dla środowiska, dzięki wytwarzaniu „zielonego wodoru”– dodaje profesor Grzegorz Benysek.

Pełna treść postępowania jest dostępna na stronie:
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/90170

Postępowanie przetargowe jest realizowane w ramach projektu „System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy”. Projekt jest realizowany w ramach Działania 1.2: „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nr umowy o dofinansowanie POIR.01.02.00-00-0230/16-00.

Ostatnio zmodyfikowano: 08.02.2022