Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
PL/
INFOLINIA801 77 29 29

System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy

PKP Energetyka realizuje Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich.

Tytuł Projektu: System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy.

 

Nr umowy: POIR.01.02.00-00-0230/16-00

Wartość Projektu: 20.059.301,60 PLN

Dofinansowanie Projektu z UE: 8.866.547,04 PLN

 

Celem Projektu jest opracowanie i implementacja systemu do redukcji mocy szczytowych w stacjach trakcyjnych zarządzanych przez PKP Energetyka. Stacje te charakteryzują się znaczną nierównomiernością obciążenia i dużymi wartościami mocy szczytowej. Powoduje to, że wymagają dużych wartości mocy umownych, co generuje znaczne koszty stałe. System, zbudowany w oparciu o zasobnik energii, instalowany po stronie DC za pośrednictwem dwukierunkowego przekształtnika energoelektronicznego, umożliwić ma uzyskanie innowacji procesowej polegającej na zmniejszeniu zapotrzebowania na moc umowną a przez to redukcję kosztów stałych związanych ze świadczoną przez PKP Energetyka usługą dystrybucji energii do sieci trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu magazynu energii może to być zrealizowane bez ograniczania wielkości i parametrów dystrybuowanej energii. System poprawić ma także stabilność napięcia wyjściowego po stronie DC podstacji trakcyjnej, co umożliwić może także wzrost natężenia ruchu pojazdów trakcyjnych i w konsekwencji wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych. W rezultacie spodziewane jest również zmniejszenie oddziaływania poszczególnych stacji trakcyjnych na zasilające je sieci dystrybucyjne poprzez redukcję wahań mocy oraz mocy szczytowych. Właściwość ta planowana jest także do wykorzystania w ramach komercyjnych usług systemowych polegających na czasowym intencjonalnym, ograniczeniu mocy na żądanie. W obu przypadkach przyczynić się to może do redukcji strat mocy w liniach zasilających stacje trakcyjne a także redukcji strat obciążeniowych w transformatorach stacyjnych. Rezultatem Projektu będzie także opracowanie i weryfikacja metody doboru elementów systemu redukcji mocy w stacjach trakcyjnych, a także wymiarowania ich parametrów technicznych.